Η Γιώτα Αντωνοπούλου, Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, για την Κρίση στον Τύπο

Η Γιώτα Αντωνοπούλου, Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, για την Κρίση στον Τύπο

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Στην ενότητα «Η κρίση στον Τύπο», ο συντονιστής, μέλος του ΠΣΑΤ Κώστας Αλεξόπουλος, έδωσε τον λόγο στην Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Γιώτα Αντωνοπούλου, η οποία αναφέρθηκε στα εξής:

 Νιώθω ότι η δημοσιογραφία εδώ βρίσκεται στον φυσικό της χώρο. Το γεγονός ότι συνδέσατε αυτό το Συνέδριο με την τοπικότητα, με την ιστορία, με την εθνική επέτειο που εορτάζουμε σε 2 μέρες, με τις εθνικές και συλλογικές μας μνήμες, με τον συγκεκριμένο τόπο από την παραγωγή προϊόντων μέχρι τη συγγραφή ένδοξων σελίδων, αυτός είναι ο φυσικός χώρος της δημοσιογραφίας. Αυτή οφείλουμε να υπηρετούμε. Η εφημεριδογραφία ξεκίνησε από τους Έλληνες λόγιους της Ευρώπης, οι οποίοι αποφάσισαν να ιδρύσουν εφημερίδες για να μεταφέρουν το πνεύμα του διαφωτισμού στην υπόδουλη Ελλάδα, με στόχο την προτετοιμασία της Επανάστασης. Η πρώτη ήταν ενός Ζακυνθινού λόγιου, με τίτλο «Ο ταχυδρόμος της Βιέννης», που ήθελε να υποδηλώσει ποιος ήταν ο στόχος της εφημερίδας. Έβγαλε μόνο 3 τεύχη, γιατί η Υψηλή Πύλη αντιλήφθηκε γρήγορα το διακύβευμα της εφημερίδας και ζήτησε από την αυστριακή κυβέρνηση να την πάψει. Ακολούθησαν και άλλες, όπως ο «Λόγιος Ερμής», που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην Επανάσταση ή η εμβληματική «Τα ελληνικά χρονικά» του Μάγιερ και βέβαια η ελληνική «Σάλπιξ», που ήταν η πρώτη εφημερίδα επί ελληνικού εδάφους. Ούτε αυτή παρέμεινε πολύ και ο ίδιος ο εκδότης της Φαρμακίδης σταμάτησε την έκδοσή της, γιατί δεν ήθελε να υποκύψει στο δεσποτικό μέτρο της προεπισκοπήσεως, δηλαδή στη λογοκρισία. Έκανα αυτή την αναφορά, γιατί πιστεύω ότι το θέμα που αφορά την Κρίση στον Τύπο είναι βαθιά συνδεδεμένο με αυτό που είναι σήμερα η ελληνική δημοσιογραφία, τι υπηρετεί και τι εικόνα έχει στο κοινό. Η κρίση είναι μια κατάσταση πολυπαραγοντική και σχετίζεται ασφαλώς με όλα τα κοινωνικά παράγωγα. Συνεπώς, δεν μπορείς να μελετήσεις το εργασιακό στα ΜΜΕ δίχως να αποδομήσεις το εργασιακό σε όλα τα επίπεδα στην Ευρώπη. Δεν μπορείς να μελετήσεις πχ την ανάπτυξη υψηλών δεξιοτήτων που απαιτούνται στη δημοσιογραφία ερήμην όλης αυτής της ζήτησης σε σχέση με την ψηφιακή εποχή. Δεν μπορείς να συζητήσεις για την παραπληροφόρηση όταν μια κοινωνία, σε όλες τις τις εκφάνσεις, διασπείρει οτιδήποτε χωρίς αξιοπιστία. Δεν μπορείς να μιλήσεις για αξιακό και θεσμικό κομμάτι των ΜΜΕ ερήμην μιας κοινωνίας που βολεύεται και δεν δεσμεύεται σε τίποτα. Όλα είναι ενταγμένα στο περιβάλλον που βρίσκονται. Εννοείται ότι κάνουμε παρεμβάσεις και προσπαθούμε όλοι από το σημείο που βρίσκονται. Προσωπικά, θα κάνω δύο επισημάνσεις. Η πρώτη αφορά έναν μύθο από τον οποίο πρέπει να απαλλαγούμε και η δεύτερη μια απλούστευση. Ο μύθος αφορά το γεγονός ότι το ίντερνετ ευθύνεται για την πτώση των εφημερίδων. Όλα τα στοιχεία που έχω, βάσει ερευνών, δείχνουν ότι το ένα δεν έχει καμία σχέση με το άλλο. Στην Ιαπωνία, αν ρωτήσεις έναν Ιάπωνα ενήλικο τι εφημερίδα διαβάζει, σε ποσοστό 92% θα σου δώσει τίτλο. Ενδεχομένως να μην την αγοράζει ο ίδιος κάθε μέρα, τη διαβάζει όμως. Το ίδιο συμβαίνει στη Σουηδία και στη Φινλανδία, σε ποσοστό περίπου 80%. Σε αυτές τις χώρες δεν υπάρχει ίντερνετ? Αυτές είναι οι χώρες με το πιο προηγμένο ψηφιακό κομμάτι. Άρα κάτι άλλο συμβαίνει. Βάσει μελετών, οι εφημερίδες εκεί έχουν ενσωματωθεί και εξοικειωθεί με το νέο περιβάλλον, που ορίζει τα Μέσα ενός ομίλου να μη λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους, αλλά συμπληρωματικά. Δηλαδή, άλλο ρόλο θα επιτελέσει το ίντερνετ, άλλο η έντυπη έκδοση. Ο ρόλος της έντυπης θα είναι στην εμβάθυνση στα γεγονότα, στην ανάλυση και όχι στην αναδημοσίευση όσων ο κόσμος ήδη ξέρει. Έχουμε ένα καλό επίπεδο δημοσιογράφων και κύρια ευθύνη των εκδοτών είναι να κατανοήσουν ότι η επένδυση σε ανθρώπους είναι αυτή που πάει μπροστά τον οργανισμό τους. Η επένδυση σε ανθρώπους δεν είναι σπατάλη, απαιτείται εμβάθυνση για να ξανασταθούν οι εφημερίδες και να πάνε μπροστά.

Οφείλουμε, επίσης, να στηρίξουμε τις Ενώσεις μας. Ένα άλλο μείζον ζήτημα της δημοσιογραφίας είναι η έξαρση της ατομικότητας. Η προοπτική μας βρίσκεται στον τρόπο που μπαίνει ο ποδοσφαιριστής στο γήπεδο. Εκεί δεν χάνει την ατομικότητά του, γνωρίζει όμως ότι εκτός ομάδας δεν μπορεί να λειτουργήσει.

Επιπρόσθετα, να μην αμελήσουμε να διερευνήσουμε τον τρόπο που το κοινό μας βλέπει. Επικαλούμαι την έρευνα του 2024, η οποία κατέταξε την Ελλάδα (και την Ουγγαρία) στην τελευταία θέση, με 23%, όσον αφορά στο κομμάτι της αξιοπιστίας, Πρώτη αναδείχθηκε η Φινλανδία με 69%. Να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Το πως σε βλέπουν δεν σημαίνει ότι είσαι. Ο τρόπος που εγώ βλέπω κάτι, έχει υποκειμενικό παράγοντα. Τείνω να θεωρήσω αξιόπιστο αυτό με το οποίο συμφωνώ και αναξιόπιστο αυτό με το οποίο διαφωνώ. Συνεπώς το υποκειμενικό θα υπάρχει πάντα. Όταν έχεις να διερευνήσεις τι είναι αυτό που έχει διαταράξει την εικόνα σου στα μάτια του κοινού, είναι το γεγονός ότι εμφανιζόμαστε συχνά να μην έχουμε σχέση με την κοινωνία, όπως την αναφέραμε, αλλά να λειτουργούμε συχνά ως υπερσφαίρα. Να εναλλασσόμαστε ανάλογα με την εξουσία. Δυστυχώς, αυτό συμβαίνει σε μεγάλο ποσοστό, και πρέπει να το ομολογήσουμε και να το αντιμετωπίσουμε.

Τέλος, για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους.  Να μην κάνουμε ισοπεδωτικές αναφορές. Δηλαδή, όταν βάζεις τα Μέσα και τους Δημοσιογράφους σε μια μαρμίτα και τα κάνεις όλα έναν πολτό, ζημιώνεται ο ηθικός. Υπάρχουν και πολλά ΜΜΕ, με αξιόπιστο περιεχόμενο, που κάνουν αξιόλογες προσπάθειες. Αυτές θα πρέπει να υποστηρίξουν οι Ενώσεις.

Ο Καζαντζάκης είπε πως εγώ φταίω αν δεν αλλάξει ο κόσμος και δεν είχε άδικο. Από τις ομάδες ξεκινάνε οι μετασχηματισμοί.

 

Οι εργασίες του Συνεδρίου θα συνεχιστούν την Παρασκευή 21 Μαρτίου με ενότητες για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τον Αθλητικό Τουρισμό.

Συνδιοργανωτές του συνεδρίου είναι ο Δήμος Γορτυνίας και η Περιφέρεια Πελοποννήσου. Το Συνέδριο πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Αρκαδίας και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Μεγάλοι Χορηγοί είναι οι Stoiximan+21 και Volton, χορηγοί οι «Λουξ», «ΣΑΕΚ Άλφα», «CPO Greece»,  «Κεντρική Κλινική Αθηνών», Γαλλικό κολλέγιο IdEF, «Hercules Group», «H Hotels Collection»,  «Bakalaros Group» και «Delousil».

Οι εργασίες του συνεδρίου μεταδίδονται σε live streaming με την υποστήριξη του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, που αποτελεί χορηγό επικοινωνίας της εκδήλωσης μαζί με το «Action 24» και το «Netway».

 -Φωτογραφικό υλικό από τον φωτορεπόρτερ Βασίλη Κουτρουμάνο

 

 

 

 

 

Περισσότερα άρθρα