Ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ και Διευθυντής Επικοινωνίας της ΕΠΟ, Σωτήρης Τριανταφύλλου, μίλησε για τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην κάλυψη των αθλητικών γεγονότων, στη διάρκεια της ημερίδας του ΠΣΑΤ

Ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ και Διευθυντής Επικοινωνίας της ΕΠΟ, Σωτήρης Τριανταφύλλου, μίλησε για τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην κάλυψη των αθλητικών γεγονότων, στη διάρκεια της ημερίδας του ΠΣΑΤ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Τεχνητή νοημοσύνη είναι η τεχνολογία, που επιτρέπει στους υπολογιστές να κάνουν πράγματα τα οποία απαιτούν νοημοσύνη όταν γίνονται από ανθρώπους. Είναι μια συλλογή ιδεών, τεχνολογιών και τεχνικών, που σχετίζονται με την ικανότητα ενός συστήματος υπολογιστή να εκτελεί καθήκοντα που συνήθως απαιτούν ανθρώπινη νοημοσύνη.

Η τεχνητή νοημοσύνη εμφανίστηκε στη δημοσιογραφία το 2014, αλλά έλαβε μεγάλη ώθηση με την ανακάλυψη του ChatGPD το 2022. Είναι ένα υποπεδίο της μηχανικής μάθησης που περιλαμβάνει τη δημιουργία νέων δεδομένων ή περιεχόμενο, το οποίο βασίζεται σε ένα σύνολο δεδομένων εισόδου και μπορεί να περιλαμβάνει τη δημιουργία κειμένου, εικόνων, κώδικα ή οποιοδήποτε άλλο είδος δεδομένων.  Στηρίζεται στη χρήση αλγόριθμων βαθιάς μάθησης που μαθαίνουν και δημιουργούν μοτίβα.

Ρομποτική δημοσιογραφία ή αυτοματοποιημένο δημοσιογραφικό περιεχόμενο είναι η παραγωγή δημοσιογραφικού περιεχομένου,  χωρίς την ανθρώπινη διαμεσολάβηση. Ξεκίνησε στις ΗΠΑ το 2003 από το αθλητικό και το οικονομικό ρεπορτάζ και σήμερα χρησιμοποιείται ευρέως σε πολλά είδη ρεπορτάζ.

Δύο είδη ρομποτικής δημοσιογραφίας υπάρχουν:

  1. Αυτή που ο δημοσιογράφος γράφει σε ένα πρότυπο και ο αλγόριθμος το συμπληρώνει με τα

σχετικά στοιχεία που του δίδονται.

  1. Τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence) χωρίς ανθρώπινη διαμεσολάβηση.

Το αυτοματοποιημένο ειδησεογραφικό περιεχόμενο, αυτό που παράγεται από αλγόριθμο, δεν διαφέρει πολύ από αυτό που παράγεται από τον άνθρωπο.

Σε έρευνα, που διεξήχθη, σχετικά με τους τομείς, στους οποίους χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στα ΜΜΕ σήμερα, προέκυψε ότι οι κυριότεροι λόγοι είναι:

  1. Παραγωγή περιεχομένου
  2. Συγκέντρωση περιεχομένου
  3. Διανομή περιεχομένου

Σε έρευνα που διεξήχθη σχετικά με τους τομείς στους οποίους θα χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στα ΜΜΕ, στο μέλλον, οι συμμετέχοντες ανέφεραν:

  1. Fact checking και ανάλυση παραπληροφόρησης
  2. Εξατομίκευση και αυτοματοποίηση περιεχομένου
  3. Σύνοψη και δημιουργία κειμένου
  4. Χρήση chatbots για τη διεξαγωγή συνεντεύξεων και τη μέτρηση του κοινού αισθήματος σε θέματα

Από  το web 1.0 στο web 3.0

  • Η ανάπτυξη του διαδικτύου λειτουργώντας ως υποδομή, τεχνολογία και επικοινωνιακός δίαυλος, όντας το δίκτυο των δικτύων, αλλάζει δομικά τον κύκλο ζωής της πληροφορίας
  • Στο δεύτερο στάδιο ανάπτυξης του διαδικτύου (Web0) υπογραμμίζεται η αλληλεπίδραση και η συμμετοχικότητα των χρηστών
  • Πλέον το διαδίκτυο ως πλατφόρμα συμμετοχικής αρχιτεκτονικής, που απλώνεται σε όλες τις συνδεδεμένες συσκευές, ενισχύει την παραγωγή περιεχομένου από τους χρήστες (μέσω blog, video, podcasts, αναρτήσειςposts/tweets), καθώς και τη δύναμη των χρηστών μέσα από αλληλεπιδραστικές συνέργειες που προκύπτουν.
  • Στο δεύτερο στάδιο ανάπτυξης του διαδικτύου υπογραμμίζεται η αλληλεπίδραση και η συμμετοχικότητα των χρηστών

 

Η ανάδυση του Σημασιολογικου Ιστου (Semantic Web) –> Web 3.0

Καθώς εξελίσσεται ο Παγκόσμιος Ιστός, αναδύεται η έννοια του Σημασιολογικού Ιστού (Semantic Web – Web 3.0), όπου οι μηχανές εκτός από το να διαβάζουν συνδεδεμένες πληροφορίες και δεδομένα θα μπορούν να προχωρούν και στην ερμηνεία τους.

Ο Σημασιολογικός Ιστός με την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης (Artificial Intelligence-ΑΙ) και την πληρέστερη αξιοποίηση των μεταδεδομένων θα επιτρέψει στους υπολογιστές να κατανοούν σημασιολογικά έγγραφα και δεδομένα και όχι ανθρώπινα λόγια και γραπτά με απώτερο στόχο τη βελτίωση της αναζήτησης και την εξατομίκευση της πληροφορίας σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε χρήστη (Berners-Lee, Hendler & Lassila, 2001· Hayes, 2006).

 

Η εποχή του Web 3.0/Θεμελιώδη χαρακτηριστικά

  • Αποκέντρωση (Decentralization)
  • Από-διαμεσολάβηση (No Intermediaries)
  • Ανοικτότητα (Openness)
  • Αξιοπιστία και Διαφάνεια (Reliability and Transparency)
  • Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI)
  • Συνδεσιμότητα (Connectivity)
  • Σχεδίαση από κάτω προς τα πάνω (Bottom-up design)

Μια μελέτη περίπτωσης: Η Washington Post:

  • Κάλυψε με τον δικό της αλγόριθμο, το Heliograf, δύο σημαντικά γεγονότα το 2016, τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο τον Αύγουστο του 2016 και τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 2016.
  • Οι Ολυμπιακοί Αγώνες λειτούργησαν ως test event για τις εκλογές.
  • Στους Ολυμπιακούς Αγώνες τον Αύγουστο του 2016 τα αποτελέσματα και τα γραφικά τα έφτιαχνε

ο αλγόριθμος με αποτέλεσμα οι δημοσιογράφοι να απελευθερώνονται για να ασχοληθούν με ρεπορτάζ, έρευνες, συνεντεύξεις και να καλύψουν σε βάθος τους Αγώνες, προσφέροντας μάλιστα, περιεχόμενο υψηλού ποιοτικού επιπέδου.

  • Τα στοιχεία (αποτελέσματα, χρόνους, μετάλλια, κ.λ.π.), τα έπαιρνε από την ιστοσελίδα της

Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής και την ιστοσελίδα στατιστικών stats.com και εντός 45 δευτερολέπτων ο αλγόριθμος τα είχε ανεβάσει στην ιστοσελίδα, καθώς και στους λογαριασμούς του Facebook και του Twitter.

Η κάλυψη αυτή περιλάμβανε τρεις τομείς:

  1. Αποτελέσματα
  2. Πρόγραμμα (και με alerts για τα προσεχή γεγονότα)
  3. Κατάκτηση μεταλλίων.

Το αποτέλεσμα που έβγαζε ο αλγόριθμος στην ιστοσελίδα και στους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Washington Post, με τους πίνακες αποτελεσμάτων φαίνεται στη συνέχεια:

Με ανάλογο τρόπο έγινε η κάλυψη και στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ τον Νοέμβριο του 2016.

Ο αλγόριθμος παρήγαγε τα γραφήματα και τα αριθμητικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων προεκλογικά και των αποτελεσμάτων μετεκλογικά σε συνεργασία και με το Associated Press και στη συνέχεια, οι δημοσιογράφοι έκαναν τις αναλύσεις και το ρεπορτάζ.

Σε απολογισμό που έκανε η Washington Post το 2017 για τη χρήση του αλγόριθμου, ανέφερε ότι ο παρήχθησαν περίπου 850 άρθρα με τη χρήση του αλγόριθμου Heliograf, εκ των οποίων τα 500 ήταν για τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2016 και αυτά προκάλεσαν περισσότερα από 500.000 κλικ στην ιστοσελίδα της. Όπως σημειώνεται μάλιστα, στον απολογισμό, αυτά τα άρθρα δεν επρόκειτο να τα φτιάξουν οι δημοσιογράφοι και ήταν ένα περιεχόμενο που παρήχθη επιπλέον. Στις προεδρικές του 2012 τα συνολικά άρθρα που παρήχθησαν ήταν το 15% σε σχέση με τα άρθρα του 2016.

Ορισμένα από τα στατιστικά: 

Το συμπέρασμα που καταλήγει η ίδια η Washington Post για τη χρήση της ρομποτική δημοσιογραφίας σε αυτό τον απολογισμό της είναι ότι όλα τα ΜΜΕ που τη χρησιμοποιούν το κάνουν για να απελευθερώσουν τους δημοσιογράφους και να τους δώσουν τη δυνατότητα να κάνουν έρευνα σε βάθος και να παράξουν ποιοτική δημοσιογραφία. Επικαλείται, μάλιστα, το παράδειγμα του Associated Press, στο οποίο, όπως αναφέρεται, με τη χρήση της ρομποτικής δημοσιογραφίας απελευθερώθηκε το 20% του χρόνου των δημοσιογράφων, μειώθηκαν τα λάθη και αυξήθηκε ο όγκος παραγωγής ειδήσεων

Το Associated Press:

  • Αρχικά συμμετείχε σε ερευνητικά προγράμματα αυτοματοποιημένων συστημάτων παραγωγής

ειδησεογραφικού περιεχομένου.

  • Από το 2014 σε συνεργασία με την εταιρεία Automated Insights χρησιμοποιεί την πλατφόρμα

ειδήσεων Wordsmith για την παραγωγή ειδήσεων.

  • Ο αλγόριθμος μπορεί να παράξει μέχρι και 4.400 ρεπορτάζ το τετράμηνο.
  • Είναι ρυθμισμένος να γράφει στο στυλ του AP.
  • Κάθε κείμενο που είναι γραμμένο από αλγόριθμο έχει μια σχετική υποσημείωση στο τέλος για

να είναι γνωστό.

  • Το AP καλύπτει όλα τα πρωταθλήματα μπέιζμπολ των ΗΠΑ, δηλαδή 142 ομάδες σε 13

κατηγορίες και 10.000 παιχνίδια ετησίως.

  • Λόγω της κάλυψης του μπέιζμπολ με αυτοματοποιημένο δημοσιογραφικό περιεχόμενο, το AP ανακοίνωσε και την πρόσληψη του πρώτου automation editor το 2016

.   τη λήξη του.

ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ 2024

  • Νέα εποχή με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης σε Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.
  • Στο Παρίσι σχεδιάζεται να γίνει ευρεία χρήση συστημάτων ΑΙ.
  • Τα συστήματα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για την επιστημονική και προπονητική υποστήριξη των αθλητών, αλλά και για την προστασία τους από τη διαδικτυακή κακοποίηση.
  • Στη μετάδοση των αγώνων, οι θεατές θα έχουν επίσης τη δυνατότητα μιας μοναδικής εμπειρίας. «Θα είναι διευθυντές του εαυτού τους», έχει πει ο πρόεδρος της ΔΟΕ Τόμας Μπαχ.
  • Οι θεατές θα μπορούν μέσω των οθονών τους να επιλέγουν την κάμερα που θα παρακολουθούν, τον αθλητή, τη γωνία παρακολούθησης.
  • Με τον τρόπο αυτό η ΔΟΕ υπόσχεται μια καθηλωτική εμπειρία για τους θεατές/τηλεθεατές των αγώνων.

Τρία μεγάλα ΜΜΕ, The Olympic Broadcasting Services, Warner Bros. Discovery (Eurosport), and NBC πρόκειται να εφαρμόσουν καινοτόμα πράγματα στο Παρίσι 2024.

O OBS μαζί με την Intel θα θέσουν στη διάθεση των τηλεοπτικών σταθμών που έχουν δικαιώματα μια πλατφόρμα (Olympic

Broadcasting Services Automatic Highlights Generation) που θα δημιουργεί με βοήθεια της AI πολύ γρήγορα highlights ανά χώρα, άθλημα, αθλητή κ.λπ.

  • Εξατομίκευση των αναγκών των θεατών. Φωνητική εντολή για στιγμιότυπα ανά χώρα, άθλημα, αθλητή κ.λ.π.

Υψηλού επιπέδου και ποιότητας τηλεοπτική εικόνα.

  • Υψηλού επιπέδου και ποιότητας streaming υπηρεσιών μέσω OTT καναλιών.
  • Η ΑΙ θα επιτρέπει στους τηλεοπτικούς φορείς να μεταφέρουν περισσότερο προσαρμοσμένο ψηφιακό περιεχόμενο στους θεατές πιο γρήγορα από ποτέ.

Μετάφραση-μεταγλώττιση: Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις μας είναι η προσαρμογή της γλώσσας, σε 3.800 ώρες ζωντανού προγράμματος, σε 47 διαφορετικές αγορές, σε 19 διαφορετικές γλώσσες και σε 30 εκδηλώσεις που γίνονται ταυτόχρονα.

  • Αρχείο: Η ΑΙ θα δώσει ευκαιρίες αναζήτησης σε σύντομο χρόνο για πολλές διαφορετικές αναζητήσεις με διαφορετικές λέξεις – κλειδιά.

ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ

  • Εξισορρόπηση με τον ανθρώπινο παράγοντα.
  • Προστασία θέσεων εργασίας.
  • Πνευματικά δικαιώματα.
  • Η ανθρώπινη τεχνογνωσία και δημιουργικότητα είναι αναντικατάστατη.
  • Η ΑΙ δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δημιουργική διαδικασία, αλλά μπορεί να γίνει ένα εργαλείο, που μπορεί να βοηθήσει και εμπνεύσει τη δημιουργική διαδικασία, χωρίς να την αντικαταστήσει.
  • Γιάννης Εξαρχος: «Για μένα, η ευκαιρία με την τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι να εκτοπίσω θέσεις εργασίας. Στην πραγματικότητα, είναι να προσφέρουμε στους ανθρώπους περισσότερες ευκαιρίες να κάνουν πιο ενδιαφέροντα πράγματα, όπως συνέβη με άλλες μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές, που δεν εκτοπίζονται οι πραγματικές θέσεις εργασίας, αλλά γεννιέται η απαίτηση για νέα ταλέντα».

Περισσότερα άρθρα