Η πρώτη ενότητα του Συνεδρίου, με θέμα την υδατοσφαίριση, αναλύθηκε την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου, μετά από την ολοκλήρωση της τελετής έναρξης, με συντονιστή τον δημοσιογράφο και μέλος του Δ.Σ. του ΠΣΑΤ, Δημήτρη Κανελάκη.
Ο Μπάμπης Κυργιάννης, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νέας Γενιάς Δήμου Λαγκαδά, στην εισήγησή του με θέμα: «Ο Αθλητισμός στην τοπική αυτοδιοίκηση, Αθλητικές εγκαταστάσεις», δήλωσε: Αποτελεί ύψιστη τιμή για εμάς να βρισκόμαστε στον ιστορικό αυτό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας και να λαμβάνουμε μέρος στο Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο. Αντικείμενο της παρούσας τοποθέτησης, αποτελεί το ζήτημα του νομοθετικού πλαισίου αδειοδότησης των υφιστάμενων αθλητικών εγκαταστάσεων. Η οριστική αδειοδότηση συμβάλει στη δημιουργία ασφαλούς αθλητικού περιβάλλοντος, που αποτελεί εγγύηση για την ανάπτυξη και την εξέλιξη του αθλητισμού. Εκπροσωπώντας έναν μικρό δήμο της χώρας, δυστυχώς οφείλω να τονίσω ότι τα προβλήματα αυτά, όπως η έλλειψη κυριότητας και η έλλειψη αδειοδότησης λειτούργησαν αποτρεπτικά στο να ενταχθούμε παλαιότερα σε μεγάλα χρηματοδοτικά προγράμματα. Πίσω, όμως, από μια ψυχρή διατύπωση του νόμου, αναδεικνύονται και όλες αυτές οι παθογένειες του ελληνικού δημόσιου βίου για την εφαρμογή αυτού. Αντιμετωπίζουμε πάντοτε το πρόβλημα πολύ μεταγενέστερα. Η τελευταία νομοθετική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε το 2024, με την ΚΥΑ στο τέλος Δεκεμβρίου. Έως τότε, το ζήτημα λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων αντιμετωπιζόταν θεσμικά από ένα απαρχαιωμένο έως και ανύπαρκτο νομοθετικό καθεστώς, το οποίο περιοριζόταν εδώ και χρόνια σε μια παράταση ισχύος των υφιστάμενων αδειών λειτουργίας. Ο φορέας διοίκησης μιας αθλητικής εγκατάστασης όφειλε μέχρι τέλος φεβρουαρίου του 2025 να εκδώσει προσωρινή άδεια λειτουργίας με ισχύ έως 31.12.25, προκειμένου μέσα στο διάστημα αυτό, η διοίκηση της εγκατάστασης να εκπληρώσει όλες τις νομοθετικές της υποχρεώσεις. Μιλώντας εκ μέρους της θεσμικής μου ιδιότητας, η Δήμαρχος, όλοι οι εμπλεκόμενοι κι εγώ προσωπικά, επιδοθήκαμε σε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να προβούμε στην έκδοση των προσωρινών αδειών λειτουργίας. Συνολικά, καταφέραμε να εκδώσουμε πλέον των 60 αδειών, πετυχαίνοντας να διατηρήσουμε σε λειτουργία το σύνολο των αθλητικών εγκαταστάσεων, όπου υφίσταται οργανωμένη σωματειακή δραστηριότητα. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή ανέδειξε όλες τις παθογένειες όσον αφορά στην νομιμότητα της λειτουργίας αυτών. Ο δρόμος για εκεί οδηγεί σε πολύπλευρα αδιέξοδα, τα οποία αφενός είναι αδύνατο να αντιμετωπιστούν μονομερώς (από έναν φορέα τοπικής αυτοδιοίκησης εν προκειμένω), αφετέρου απαιτούν σημαντικό χρόνο για την επίλυση μιας σειράς σημαντικών και χρόνιων προβλημάτων. Προβλήματα, όπως η ανάγκη επίλυσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, η υποχρέωση τακτοποίησης των υφιστάμενων αυθαίρετων κτισμάτων εντός της αθλητικής εγκατάστασης, η διασφάλιση της κατάλληλης υλικοτεχικής υποδομής, απαιτούν τους κατάλληλους πόρους και τα απαραίτητα νομοθετικά εργαλεία για την αντιμετώπισή τους. Περίπου το 90% των υφιστάμενων εγκαταστάσεων διατηρούν εντός του χώρου αυτού αυθαίρετα κτίσματα. Κι εδώ παρατηρούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα και μια ευκαιρία να αναδείξω τα αδιέξοδα αυτού του νόμου. Π.χ. Δημοτικό Στάδιο Λαγκαδά. Ένας φορέας μόνος του, με τη διάθεση που έχει, με όποια εργαλεία, με λίγο προσωπικό, θέλει να φτάσει στη οριστική αδειοδότηση. Μπορεί να το κάνει? Δυστυχώς, όχι. Γιατί, όλα αυτά τα αυθαίρετα κτίσματα, όταν θεμελιώθηκαν, ανήκαν σε μια άλλη εποχή, όπου όλα γίνονταν με fast track διαδικασίες, χωρίς ύπαρξη έκδοσης οικοδομικής άδειας. Τι οφείλει λοιπόν να κάνει τώρα ο Δήμος Λαγκαδά? Προφανώς να υπαγάγει το αυθαίρετο κτίσμα στον νόμο περί αυθαιρέτων. Μπορεί να το κάνει? Όχι, γιατί ενώ το ένα υπουργείο σε υποχρεώνει νομοθετικά να το εντάξεις, το άλλο υπουργείο δεν σε αφήνει. Με αποτέλεσμα, όποιος θέλει να φτάσει στο τέλος της διαδρομής, να μη μπορεί. Επίσης και οι λοιπές προυποθέσεις, όπως υλικοτεχνική υποδομή, υποχρέωση συμμόρφωσης σε συγκεκριμένες διατάξεις νόμου, η ύπαρξη και προμήθεια κατάλληλου ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού, η ύπαρξη ασφαλών χώρων υγιεινής για το κοινό, ολα αυτά απαιτούν σημαντικούς πόρους, συγκεκριμένα νομοθετικά εργαλεία και σύμπραξη πολύπλευρων θεσμικών φορέων, προκειμένου να φτάσεις στο τέλος της διαδρομής. Για το λόγο αυτό, ως εκπρόσωποι φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης χαιρετίζουμε την προσπάθεια του υπουργείου να αγγίξει επιτέλους το πρόβλημα της αδειοδότησης των αθλητικών εγκαταστάσεων, αλλά επειδή μιλάμε για αθλητισμό, μόνο μέσω της συνεργασίας, της σύμπνοιας και μιας κοινής διαβούλευσης θα καταφέρουμε να φτάσουμε στο τέλος. Άλλωστε μιλάμε για αθλητισμό. Ο αθλητισμός προϋποθέτει ομαδικό πνεύμα και συνεργασία. Και οι κινήσεις μας θα γίνουν προς όφελος της νεολαίας, του μέλλοντος δηλαδή της χώρας.
Ο συντονιστής, Δημήτρης Κανελάκης, τόνισε ότι το ζητούμενο δεν είναι να πάνε οι αθλητικές εγκαταστάσεις στο κράτος, αλλά το κράτος να στηρίξει την αυτοδιοίκηση του πρώτου βαθμού για να λύσει τα ιδιοκτησιακά ζητήματα, γιατί αν λυθούν αυτά, τότε θα έχει πετύχει πρόσβαση στις χρηματοδοτήσεις. Τη δεδομένη στιγμή δεν έχει πρόσβαση στις χρηματοδοτήσεις, αφού προτεραιότητα όλων των ευρωπαϊκών προγραμμάτων είναι να έχεις αδειοδοτημένες αθλητικές εγκαταστάσεις. Διαφορετικά, δεν είσαι επιλέξιμος. Ξέρετε πόσα χρήματα χάνονται έτσι? Υπάρχει το παράδειγμα του Δήμου Λαγκαδά, που έχει “παρκαρισμένα” στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τα τελευταία 10 χρόνια, 250.000€, τα οποία δεν μπορεί να απορροφήσει, γιατί δεν έχει αδειοδοτημένες αθλητικές εγκαταστάσεις.
- Το 12ο Διεθνές Αθλητικό Συνέδριο του ΠΣΑΤ διοργανώνεται σε συνεργασία με τον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων κα Αθλητισμού. Την προσπάθεια αυτή του ΠΣΑΤ στηρίζουν οι Μεγάλοι χορηγοί του «Stoiximan» και «Volton», καθώς και η εταιρεία «Λουξ». Χορηγοί επικοινωνίας είναι η «ΕΡΤ», το «ΑΠΕ-ΜΠΕ», το «Πρακτορείο FM 104.9» και η «netway».