Στη διάρκεια της ημερίδας του ΠΣΑΤ, για τις Ελληνίδες αθλήτριες και το 50-50 του Παρισιού, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 22 Ιουλίου 2024 στην ΕΣΗΕΑ, η Αριάνα Παπαγιάννη ανέφερε:
“Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη, που βρίσκομαι σήμερα εδώ. Ευχαριστώ τον ΠΣΑΤ για την πρόσκληση και την ευκαιρία να βρεθώ σε μια αίθουσα με τόσους σπουδαίους ανθρώπους, με ανθρώπους μου μας συνδέει η αγάπη για τον αθλητισμό.
Είμαι εδώ με την ιδιότητα της αθλητικής συντάκτριας αλλά και με αυτή της πρώην αθλήτριας βόλεϊ. Το σημερινό θέμα επομένως με αφορά και με αγγίζει άμεσα και ως γυναίκα.
Διαβάζοντας για την σημερινή ημερίδα, έπεσα επάνω σε ενδιαφέρουσες έρευνες, αριθμούς και στατιστικά. Από το 1900 όπου μόλις το 2,2% των αθλητών που συμμετείχε στους Ο.Α ήταν γυναίκες μέχρι σήμερα και τους Ο.Α του Παρισιού έχει γίνει αρκετή δουλειά, τόσο στις αθλήτριες που μετέχουν όσο και στο φίλαθλο κοινό, που δείχνει ότι θέλει να βλέπει γυναίκες στον αθλητισμό. Στο μουντιάλ γυναικών το 2023, 2,2 δις ανά τον κόσμο παρακολούθησαν τη διοργάνωση, ενώ σε κολλεγιακό αγώνα βόλεϊ γυναικών στη Νεμπράσκα,τον Αύγουστο του 2023, 92.000 θεατές παραβρέθηκαν στις κερκίδες. Τα νούμερα αυτά εντυπωσίασαν όλους εμάς που ασχολούμαστε με τον αθλητισμό, κυρίως όμως τράβηξαν την προσοχή όσων ασχολούνται με τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ. Για αυτό και για 1η φορά στους Ο.Α στο Παρίσι θα έχουμε ίσο χρόνο προβολής στην prime time, που παραδοσιακά ανήκε στους άνδρες αθλητές. Σε ό,τι αφορά όμως τις γυναίκες στα media, εκεί χρειάζεται ακόμη δουλειά. Το επίσημο κανάλι των Ολυμπιακών Αγώνων, θα έχει στο δημοσιογραφικό του δυναμικό 40% γυναίκες κι ας ελπίσουμε το ποσοστό να μεγαλώσει κι άλλο. Κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση γίνονται διαρκώς. Υπάρχουν όμως τομείς που χρειάζονται μεγάλη βελτίωση. Το 2022, μόλις το 16% των αθλητικών γεγονότων που προβλήθηκαν παγκοσμίως αφορούσε τον αθλητισμό γυναικών. Στις θέσεις ισχύος στις διεθνείς ομοσπονδίες μόλις το 27% κατέχεται από γυναίκες. Στο Παρίσι το 75% θα είναι άνδρες προπονητές. Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν για να μαζέψουμε τη ψαλίδα; Το πρώτο είναι να υπάρξουν περισσότερες επενδύσεις. Να πέσουν χρήματα στον αθλητισμό των γυναικών. Να βοηθήσουν τα μίντια ώστε να δώσουμε τηλεοπτικό χώρο και χρόνο στον αθλητισμό γυναικών. Το κορίτσι, που παρακολουθεί από το σπίτι θα πρέπει να βλέπει πρωτάθλημα ποδοσφαίρου γυναικών, στίβο, μπάσκετ, θα πρέπει η εικόνα της γυναίκας στον αθλητισμό να της είναι οικεία. Και, ασφαλώς, δεν νοείται το 2024 να μην υπάρχει εξειδικευμένη ομάδα μάρκετινγκ πίσω από κάθε σύλλογο. Στον ομαδικό αθλητισμό, ιδίως στα τμήματα των ανδρών, γίνεται καλή δουλειά. Υπάρχει υλικό/περιεχόμενο που «ανεβαίνει» στα σόσιαλ. Φυσικά μάρκετινγκ δεν είναι μόνο τα σόσιαλ, αλλά είναι ένα παράδειγμα που το βλέπουμε μπροστά μας καθημερινά. Τα τμήματα γυναικών λειτουργούν υποστηρικτά.
Πόσο σημαντικό λοιπόν είναι να στηρίζουμε τις αθλήτριες; Eίναι αυτές που εμπνέουν τη νέα γενιά, δημιουργούν πρότυπα, χτίζουν προσωπικότητες με αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση και ομαδικό πνεύμα. Εξελίσσονται σε γυναίκες που πρωταγωνιστούν και ξεχωρίζουν στο χώρο εργασίας τους και αναλαμβάνουν διευθυντικές θέσεις.
Στο κομμάτι αυτό κρύβεται μια παγίδα. Κανείς δεν λέει να στηρίξουμε τη Σούπερ Λιγκ για να εμπνεύσουμε τα νέα αγόρια. Τους παρακολουθούμε παντού, ξέρουμε τις επιδόσεις τους, βλέπουμε τα αποτελέσματα. Είναι κάτι που, πολύ σωστά, θεωρείται δεδομένο. Το ίδιο δεδομένη, όμως, θα έπρεπε να είναι και η προβολή του αθλητισμού των γυναικών. Πρέπει να εκπαιδεύσουμε το κοινό να γίνει. Να το «ταϊζουμε» καθημερινά με εικόνες από των αθλητισμό γυναικών. Να αρχίσουν τα κορίτσια να ταυτίζονται με τις αθλήτριες και όχι μόνο με τους αθλητές. Έχω την αίσθηση, και στεναχωριέμαι για αυτό, πως όταν ασχολούμαστε με τον αθλητισμό των γυναικών, είναι σαν να κάνουμε φιλανθρωπία. Ο γυναίκες αθλήτριες μας έχουν δώσει πολλές χαρές και συγκινήσεις. Τέλος, καμία αθλήτρια δεν ξεκίνησε τον αθλητισμό για να χρησιμοποιήσει τα εφόδιά του αργότερα στον επαγγελματικό στίβο ή για να γίνει CEO. Όλες ξεκίνησαν γιατί αγαπούσαν το παιχνίδι. Ο αθλητισμός γυναικών είναι αθλητισμός. Ας σταματήσουμε να το διαχωρίζουμε”.