Ο «Αθλητικός Τουρισμός» στο 9ο Διεθνές Αθλητικό Σχολείο του ΠΣΑΤ

Ο «Αθλητικός Τουρισμός» στο 9ο Διεθνές Αθλητικό Σχολείο του ΠΣΑΤ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

O Αθλητικός Τουρισμός ήταν το πρώτο θέμα των εργασιών της 1ης ημέρας του 9ου Διεθνούς Αθλητικού Συνεδρίου, σε συντονισμό του δημοσιογράφου, μέλους του ΠΣΑΤ, Νίκου Τσώνη.

Ο Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής Cycling Greece και Τεχνικός Σύμβουλος Θεμάτων Ανάπτυξης της Ομοσπονδίας Ποδηλασίας Γιώργος Λεβεντάκης, ο οποίος εκπροσώπησε τον υφυπουργό Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, μιλώντας για τον ποδηλατικό τουρισμό είπε πως αντικατοπτρίζει 2 δισεκατομμύρια ποδηλατικές μετακινήσεις ετησίως σ’ όλον τον κόσμο με 44 δισεκατομμύρια τζίρο. Επισήμανε πως γίνεται μια «αντιγραφή» διεθνών πρακτικών από χώρες με μεγάλη δράση σε αυτόν τον τομέα. Συγκεκριμένα, καλώντας σε διοργανώσεις μεγάλες ομάδες και αθλητές, οι οποίοι με τη συμμετοχή τους ή τις νίκες τους κάνουν share  φωτογραφίες από  τα μέρη όπου διεξάγεται η διοργάνωση, αυτόματα ο τόπος αυτός αποκτά προστιθέμενη αξία.  «Αν λοιπόν επενδύσουμε», είπε, «στην ποδηλασία, αυτόματα όταν καλούμε αθλητές απ’ όλον τον κόσμο, μπορούμε να πετύχουμε μεγάλη αναγνωρισιμότητα  χωρίς χρήματα και για αυτό ο ποδηλατικός γύρος φέτος κάλεσε ομάδες από όλα τα  μήκη και πλάτη του κόσμου, από τη Νέα Ζηλανδία, τη Σουηδία ως και  τη Νότια Αφρική».

Με τον Γύρο Ελλάδος προσπαθήσαμε να καλύψουμε 900 χιλιόμετρα, ώστε να διαφημίσουμε τη χώρα όπως θέλουμε. Δώσαμε μια σκληρή μάχη με την ΕBU για να έχουμε επαγγελματική κάλυψη σε 150 χώρες κι ένα ευρύτατο κοινό είδε τοπία από τα  Μετέωρα, το Μέτσοβο, την Κατάρα, τη λίμνη των Ιωαννίνων  το Ηράκλειο και τον τερματισμό στο λιμάνι των Χανίων». Μίλησε και για άλλες διοργανώσεις όπως τον Γύρο της Ρόδου με 300 ποδηλάτες για 20 ημέρες τον Μάρτιο, ενώ το 2024 θα γίνει ξανά στη χώρα μας το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα των Δημοσιογράφων και τέλος με την περιφέρεια Κρήτης θα γίνει το Ποδηλατικό Μονοπάτι που θα συνδέει το αεροδρόμιο Σητείας με το αεροδρόμιο Χανίων.

Η επόμενη εισηγήτρια, η Γενική Διευθύντρια του Κυπριακού οργανισμού Αθλητισμού, Μαίρη Χαραλάμπους- Παπαμιλτιάδη, μίλησε για τις τάσεις και προκλήσεις του αθλητικού τουρισμού. «Ο αθλητικός τουρισμός, που ξεκίνησε σε πιο οργανωμένη βάση  στην Κύπρο λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Αθήνα το 2004, έχει να δώσει ακόμη περισσότερα και στόχος μας είναι να δοθεί προτεραιότητα στην ανάπτυξη του, αλλά πάντα εξυπηρετώντας και τους στόχους του αθλητισμού», τόνισε για να συνεχίσει πως «ένας από τους πιο σημαντικούς στόχους είναι η αύξηση της χρήσης κι επισκεψιμότητας των αθλητικών εγκαταστάσεων γιατί με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν και να αυτοχρηματοδοτούνται». Αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία που αφορά στη χαρτογράφηση των αθλητικών εγκαταστάσεων, έναν δηλαδή διαδραστικό χάρτη τον οποίο ο επισκέπτης της ιστοσελίδας του ΚΟΑ μπορεί να συμβουλευτεί για όλες τις εγκαταστάσεις της Κύπρου όλων των αθλημάτων σε όλες τις πόλεις. Επιπλέον, ολοκληρώνεται η πλατφόρμα online κρατήσεων για αθλητικούς χώρους, διαδικασία που όπως τόνισε η κυρία Χαραλάμπους- Παπαμιλτιάδη, θα διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους από το εσωτερικό και το εξωτερικό να κάνουν εγκαίρως τις κρατήσεις και να φέρνουν τις ομάδες ή τους αθλητές στην Κύπρο. Μίλησε επίσης για τη προσπάθεια που γίνεται να αποσυμφορηθούν οι παραλιακές περιοχές και να αξιοποιηθούν οι ορεινές είτε με τη δημιουργία νέων αθλητικών εγκαταστάσεων, είτε με την αναβάθμιση  των υφιστάμενων εγκαταστάσεων. Τόνισε δε τη σημασία υπογραφής πρωτοκόλλων συνεργασίας με διάφορες χώρες και πρώτη και καλύτερη με την Ελλάδα, σημειώνοντας πως στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας, δαπανώνται τουλάχιστον 100 χιλιάδες ευρώ ανά έτος για την ανταλλαγή τόσο αθλητών, αλλά και παραγόντων.

Στη συνέχεια της εισήγησης της παρέθεσε ορισμένα στοιχεία, όπως ότι 27 χιλιάδες αθλητικοί τουρίστες έχουν ήδη επισκεφτεί την Κύπρο στο πρώτο επτάμηνο του έτους με οικονομικό όφελος περίπου 50 εκατομμυρίων, περισσότερες από 200 ομάδες έχουν επισκεφτεί το Νησί ενώ από μελέτη του 2017 ( την τελευταία διαθέσιμη), ο κάθε αθλητικός τουρίστας ξοδεύει περίπου 1500 ευρώ. Τελείωσε τονίζοντας τον σημαντικό ρόλο που μπορούν να παίξουν οι αθλητικοί συντάκτες στην προώθηση του αθλητικού τουρισμού όχι μόνο σε ό,τι αφορά στην ενημέρωση σχετικά με αθλητικά γεγονότα αλλά και στη βοήθεια που μπορούν να προσφέρουν στους φορείς ώστε να υπάρξουν οι απαραίτητες συνέργειες για να δημιουργηθεί αθλητικός τουρισμός αξίας.

Η πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Σοφία Σακοράφα, μίλησε για το κορυφαίο αθλητικό και πολιτιστικό γεγονός της χώρας μας, τον Αυθεντικό Μαραθώνιο παραθέτοντας αριθμητικά και στατιστικά στοιχεία: «Ο φετινός μαραθώνιος είναι ο πρώτος που γίνεται σε φυσιολογικές συνθήκες μετά από τη διετία της πανδημίας. Η συμμετοχή αγγίζει τον αριθμό των 50 χιλιάδων δρομέων και η συνεχιζόμενη ζήτηση μετά το κλείσιμο των εγγραφών δείχνει ότι θα μπορούσαμε να είχαμε πάει σε μεγαλύτερα νούμερα . Περιμένουμε  11 χιλιάδες δρομείς  από 119 χώρες και υπολογίζοντας τους συνοδούς,  περιμένουμε 25 χιλιάδες με μέσο όρο τις τρεις διανυκτερεύσεις χωρίς να έχουμε υπολογίσει  τους Έλληνες που θα έρθουν στην Αττική απ’ άλλα μέρη της Ελλάδας ενώ σύμφωνα με στοιχεία των ξενοδόχων, η πληρότητα στα ξενοδοχεία το τριήμερο 11-14/11, θα αγγίξει το 97% και τα έσοδα για την Αττική θα ξεπεράσουν τα 25 εκατομμύρια ευρώ. Η περιφέρεια Αττικής συμμετέχει με έναν προϋπολογισμό 1 εκατομμυρίου ευρώ για τη διετία 23/24. Έχει  υπολογιστεί πως για κάθε ευρώ που επενδύει η περιφέρεια στον Μαραθώνιο, αυτός επιστρέφει 50 ευρώ στην οικονομία της. Σε ό,τι αφορά στον αντίκτυπο του μαραθωνίου στο εξωτερικό, αναφορικά με την προβολή της Αθήνας αλλά και της χώρας συνολικά, μέσα σε 24 ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πάνω από 60 εκατομμύρια άτομα βλέπουν φωτογραφίες κι αναρτήσεις  από τον μαραθώνιο επισκεπτών και δρομέων».

Στη συνέχεια τόνισε πως αν ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας αντιμετωπιστεί απλά  και μόνο ως ένα αθλητικό γεγονός  και μάλιστα ως ένα αθλητικό γεγονός με προοπτικές μεγέθυνσης του, αφήνοντας την αχλή του χρόνου να αδυνατίσει τα ταυτοτικά του χαρακτηριστικά, είναι σαν να αποποιούμαστε εμείς οι ίδιοι τους λόγους και τις αιτίες που έδωσαν την αφορμή  να γεννήσει αυτός ο Μαραθώνιος τους μαραθώνιους όλου του κόσμου. «Στόχος μου», συνέχισε, «είναι να χτίσω σιγά σιγά αυτή τη σημασία που πρέπει να έχει η συμμετοχή στον Αυθεντικό Μαραθώνιο κάθε παγκόσμιου πολίτη και κάθε μεγάλου αθλητή. Η συμμετοχή να είναι τάμα ζωής για όλους με συνειδητοποίηση ότι ο τερματισμός του καθενός είναι ένα προσωπικό αλλά και συλλογικό «νενικήκαμεν».

Η εισήγηση της διευθύνουσας συμβούλου του Branding Greece, Έλσας Εξάρχου, ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Αλέξανδρου Νικολαΐδη και την οικογένεια του, όπως η ίδια ανέφερε. «Βιωσιμότητα δεν είναι μόνο το περιβάλλον. Θέλουμε να προστατέψουμε τον τόπο μας, θέλουμε την ανακύκλωση, θέλουμε όμως  τον κόσμο που ανεβαίνει στα βουνά ή πηγαίνει στη θάλασσα να κολυμπήσει, να προσέξει το περιβάλλον, αλλά και να επισκεφτεί ένα τυροκομείο ή έναν αμπελώνα, να δοκιμάσει προϊόντα, να παντρέψουμε όλα τα θεματικά του τουρισμού όπως είναι η γαστρονομία, όπως είναι ο πολιτισμός, θέλουμε τα παιδιά μας να αφήσουν τα κινητά και τα ηλεκτρονικά και να τα σπρώξουμε στη φύση για να γίνουν οι επόμενοι μεγάλοι αθλητές ή απλά να γίνουν ευτυχισμένοι άνθρωποι. Ο τουρισμός και ο αθλητισμός έχουν μία κοινή βάση, ρίχνουν τα τείχη κι ενώνουν τους ανθρώπους. Εμείς οι Έλληνες πουλάμε εμπειρία κι όχι κρεβάτια, αφού από την Αρχαία Ολυμπία ξεκίνησαν οι άνθρωποι να επισκέπτονται έναν τόπο για να παρακολουθήσουν ένα αθλητικό γεγονός».

Αναφέρθηκε κλείνοντας σε τέσσερις μεγάλες διοργανώσεις, τον Αυθεντικό Μαραθώνιο, τους αγώνες κολύμβησης ανοιχτής θάλασσας στο Πευκί στη Βόρεια Εύβοια, με συμμετοχή ανθρώπων όλων των ηλικιών, το Ζαγόρι Mountain Running με την κουλτούρα να περιστρέφεται στην προστασία του περιβάλλοντος κι όπου συμμετέχουν άνθρωποι απ’ όλον τον κόσμο όπως την Αργεντινή ή τυφλοί που έρχονται με συνοδό και το Navarino Challenge, με πολλά δρώμενα και για το Ευ Ζην.

«Όταν μιλάμε για branding, τα συναισθήματα είναι  η μόνη αλήθεια και πρέπει να αγκαλιάσουμε με περισσή αγάπη όλους αυτούς τους ρομαντικούς σε όλη την Ελλάδα που προσπαθούν να φτιάξουν νέα event για να φέρουν κόσμο, να τον κρατήσουν εδώ, επιμηκύνοντας την τουριστική περίοδο 12 μήνες τον χρόνο».

Τον λόγο πήρε αμέσως μετά το μέλος της οργανωτικής επιτροπής Ημιμαραθωνίου Κρήτης, Κυριάκος Καραγιώργης που παρουσίασε τον αγώνα. «Αγώνα από 40 κουζουλούς» που δημιουργήθηκε στο Αρκαλοχώρι «κόντρα σε κάθε λογική, στη  μέση του πουθενά ( σε νησί και όχι σε πρωτεύουσα νομού). «Ο Αγώνας έχει τη δική του ταυτότητα: αξιοποίηση όλων εργαλείων δημοσιότητας, χιουμοριστικά βιντεάκια 45 χιλιάδες ακολούθους, προβολή από ΜΜΕ, δεν κάνει εκπτώσεις σε ασφάλεια και ποιότητα, ενώ εμπεριέχει κρητική φιλοξενία, γευσιγνωσία, πολιτισμό και είναι μέρος όλης της κοινωνίας».

«Γιατί έρχονται 3500 επισκέπτες σ ‘ έναν τόπο 4 χιλιάδων κατοίκων; Επειδή 40 ορχήστρες στήνονται σε όλη τη διαδρομή, επειδή στα δύσκολα σημεία της διαδρομής, υπάρχουν αστεία συνθήματα, στα ακόμα πιο δύσκολα, υδρονεφώσεις, κεράσματα, ο τερματισμός γίνεται σε ένα κατάμεστο στάδιο και μετά στήνεται ένα τεράστιο γλέντι».

«Γιατί πέτυχε; Επειδή χαρίζει συγκινήσεις, επειδή κορυφαίοι αθλητές γίνονται φίλοι και στηρίζουν τη διοργάνωση  και επειδή έχει και μία τεράστια κοινωνική προσφορά».

Για το Menalon Trail μίλησε ο Κώστας Παναγούλιας τονίζοντας πως από τον ρομαντισμό ξεκινάνε όλα όπως το άνοιγμα των Μονοπατιών, γύρω στα 30 χιλιόμετρα στο βόρειο Μαίναλο. Η «ιδέα στηρίχτηκε στην πεποίθηση ότι θα ήταν καλό να κάνουμε τα ίδια πράγματα με διαφορετικό τρόπο. Να στηριχτούμε στις αξίες μας. Θέλαμε ένας αγώνας να γίνεται  για κάποιο σκοπό, να τιμήσει κάποιον, να πει μια ιστορία και να προσφέρει χαρά σε αυτόν που συμμετέχει». Αναφέρθηκε σε αγώνες βουνού όπως οι «Αρκάδες Ποιμένες», αγώνας 22 χιλιομέτρων με αθλητές και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό. Στα «Μονοπάτια γίνονται και ποδηλατικοί αγώνες , αγώνες άσκησης- εξάσκησης και εκπαίδευσης στην ορεινή ποδηλασία και με τον χρόνο προέκυψε ένα διεθνές πρωτάθλημα, ένας αγώνας σαν το Ράλυ Ακρόπολις με ποδήλατα βουνού.

«Χρειάζονται», τόνισε, «πολλές μικρές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σε τοπικό επίπεδο που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της υπαίθρου».

Στο βήμα ανέβηκε εν συνεχεία, ο Συντονιστής Γενικός Διευθυντής του ΟΑΚΑ, Κωνσταντίνος Χαλιορής, ο οποίος παρουσίασε τις κεντρικές πολιτικές που έχει κάνει το Υφυπουργείο σε συνεργασία με τη διοίκηση του ΟΑΚΑ. «Έχω μια διαρκή συνεργασία με τον γενικό γραμματέα Αθλητισμού, Γιώργο Μαυρωτά,» επισήμανε. «Προσπαθούμε για την ενίσχυση της εξωστρέφειας του αθλητισμού, τη δημιουργία νέων σύγχρονων και ασφαλών υποδομών, την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού και την ισάξια αντιμετώπιση σε όλα τα αθλήματα. Προσπαθούμε να βρούμε πώς γίνεται η σύνδεση του αθλητισμού με τις κοινωνικές αξίες. Έχω φτιάξει ένα μικρό δίκτυο εθελοντών στο ΟΑΚΑ που προσπαθούν να καλύψουν τα κενά που υπήρχαν. Στοχεύουμε στην καλλιέργεια αθλητικής κουλτούρας της τοπικής κοινωνίας, την καταπολέμηση του ντόπινγκ, της βίας και της χειραγώγησης στον αθλητισμό και μέσα από όλα αυτά μιλάμε, μέσω της διοργάνωσης αθλητικών διοργανώσεων, για την αναβάθμιση του ελληνικού αθλητισμού στο διεθνές στερέωμα. Στοχεύουμε επιπρόσθετα στην προσέγγιση αποστολών και αθλητών από το εξωτερικό, την ενίσχυση τοπικών οικονομιών, σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Το Ράλυ Ακρόπολις το οποίο διοργανώθηκε από την Οργανωτική Επιτροπή και από εμάς στο ΟΑΚΑ είναι ίσως η πρώτη διοργάνωση που το ΟΑΚΑ συμμετέχει σε μία τόσο μεγάλη εκδήλωση και πραγματικά με τη σύμπραξη ιδιωτών και δημοσίου τομέα. Το παρακολούθησαν πάνω από 250 εκατ. σε όλον τον κόσμο με πολλά σημαντικά οφέλη για τον Οργανισμό. Αξιοποιήσαμε το branding που έχουμε σαν Ελλάδα, κάτι που η αλήθεια είναι δεν έχουμε αξιοποιήσει ως χώρα. Λυπάμαι που θα το πω αλλά είχαμε έναν Οργανισμό που δεν είχε διεύθυνση και αριθμό και το σήμα μας το κατοχυρώνουμε πρώτη φορά φέτος».

Η «αυλαία» της πρώτης ημέρας του 9ου Διεθνούς Αθλητικού Συνεδρίου του ΠΣΑΤ έπεσε» με τον Διευθυντή της εφημερίδας “Metrosport” και μέλος του ΠΣΑΤ, Βασίλη Μάστορα, ο οποίος αναφέρθηκε στον ρόλο του περιφερειακού Τύπου στην ανάπτυξη του τουρισμού. Ξεκινώντας τη ομιλία του έστειλε μήνυμα πως δεν είναι μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη που κεφαλοποιούν τον αθλητικό τουρισμό, αλλά θα πρέπει κάθε πόλη της Ελλάδας να το πράξει. Και για να συμβεί αυτό, εξήγησε, πρέπει να βρεθούν άνθρωποι με κέφι. Εξήγησε δε πως στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας υπάρχουν απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ, με τεχνογνωσία, οι οποίοι μπορούν ν’ αξιοποιηθούν. «Οι δραστηριότητες του αθλητικού τουρισμού είναι στενά συνδεδεμένες με τον ελεύθερο χρόνο και την αναψυχή. Οι αθλητικές διοργανώσεις αυξάνουν στην αύξηση των οικονομικών και τουριστικών δεικτών της κάθε χώρας. Οι βρετανικές τουριστικές αρχές και το Βρετανικό Συμβούλιο Τουρισμού μετά από έρευνα κατέληξαν στο συμπέρασμα πως έως και 20% των τουριστικών ταξιδιών έχουν ως σκοπό τη συμμετοχή σε αθλητικές διοργανώσεις». Αφού απαρίθμησε τα σπορ που συνήθως συνδέονται με τον αθλητικό τουρισμό, επικεντρώθηκε στον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στην ανάπτυξη του τελευταίου, επισημαίνοντας πως στους περισσότερους τομείς δεν επαρκούν όσα έχουν γίνει από αυτήν στην Ελλάδα.  Και περνώντας στον ρόλο των ΜΜΕ, είπε: «Δυστυχώς, τα ΜΜΕ στην Ελλάδα δεν βοηθούν τα περιφερειακά, να μην πω περιθωριακά αθλήματα. Ως επί το πλείστον ασχολούνται ή καλύπτουν το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ. Αν δεν προβληθεί ένα αθλητικό γεγονός, δεν θα προσελκύσει χορηγούς, οι οποίοι χορηγοί δίνουν τα χρήματά τους, αλλά θέλουν να πάρουν ανταποδοτικά δημοσιότητα». Κλείνοντας, ο Βασίλης Μάστορας συμπέρανε πως «η χώρα μας διαθέτει τα απαραίτητα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τις προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού, χρειάζεται κατάλληλος σχεδιασμός, οικονομικές επενδύσεις από πλευράς Πολιτείας και τα ΜΜΕ πρέπει να προβάλουν τις αθλητικές δραστηριότητες κάθε περιοχής και συνήθως το κάνουν όταν τους παρέχεται έγκαιρα κατάλληλο επικοινωνιακό υλικό και άρα η σχέση προβολής είναι αμφίδρομη».

Μεγάλος χορηγός του ΠΣΑΤ είναι η Winmasters. Χορηγοί Επικοινωνίας του 9ου Διεθνούς Αθλητικού Σχολείου του ΠΣΑΤ είναι το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) και το Sport24.

Φωτογραφίες: Βασίλης Κουτρουμάνος

Περισσότερα άρθρα