Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η ενότητα «Η αθλητική δημοσιογραφία την εποχή των νέων τεχνολογιών» της δεύτερης μέρας του Διεθνούς Σχολείου ΠΣΑΤ, που διεξήχθη διαδικτυακά, εξαιτίας των ειδικών συνθηκών και των περιορισμών που επιφέρει η πανδημία, υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, της Διεθνούς Ένωσης Αθλητικών Συντακτών (AIPS) και με τη στήριξη της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ).
Εισηγητές ήταν οι Γιώτα Αντωνοπούλου, Αναπληρώτρια καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Δημοσιογράφος, Σωτήρης Τριανταφύλλου, τέως πρόεδρος ΠΣΑΤ και διδακτικό προσωπικό Πανεπιστημίου Πατρών, Παντελής Βλαχόπουλος, Διευθυντής sport24.gr, Βάιος Τσούτσικας, Διευθυντής sportfm.gr , Γιώργος Πετρίδης, Αρχισυντάκτης metrosport.gr και συντονιστής ήταν ο ταμίας του Συνδέσμου Γιάννης Κορακής.
H Γιώτα Αντωνοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου αναφέρθηκε σε έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης επί συνόλου 28 κρατών μελών, όπου η Ελλάδα εμφανίζεται προτελευταία στον δείκτη ψηφιακής τεχνολογίας για το 2020, γεγονός που φανερώνει ότι παρά την φηφιακή μετεξέλιξη που επετεύχθη την περίοδο του lock down, παραμένουμε πολύ πίσω. Στον αντίποδα βρίσκεται μια άλλη έρευνα, εκείνη του Ινστιτούτου Reuters, βάσει της οποίας, η Ελλάδα είναι στη δεύτερη θεση μεταξύ 38 χωρών σε ό,τι αφορά την πρόσβαση σε Μέσα ενημερωτικού περιεχόμενου.
«Εμφανιζόμαστε, συνεπώς να αναζητούμε κάθε εβδομάδα δημοσιογραφικό περιεχόμενο από περισσότερες από 5 πηγές. Τα νέα Μέσα (μουλτιμίντια) έχουν πολλές ιδιότητες σε σχέση με τα παραδοσιακά. Έχουν ταυτόχρονα κείμενο, εικόνα (κινούμενη και στατική), γραφήματα, ήχο, πολύ σημαντικά με δεδομένο οτι ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές προσλαμβάνουσες και έτσι ο καθένας μπορει να αναζητά την πληροφορία που θέλει ανάλογα με τις δυνατότητές του», τόνισε.
Και συνέχισε: «Φέτος, εν καιρώ πανδημίας, είδαμε για πρώτη φορά να στήνονται εικονικές κερκίδες, προκειμένου οι παίκτες να έχουν εικονικό κοινό. Οι αλγόριθμοι μπήκαν στις ειδήσεις και δημοσιογράφοι απολύθηκαν, από τη Microsoft, γιατί τη δουλειά τους ανέλαβαν αλγόριθμοι. Το knowledge management αρχίζει να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται με την εξέλιξη του ίντερνετ». «Δεν επιτρέπεται», τόνισε η κα Αντωνοπούλου «να έχεις αυτή την τεράστια γνώση και να μην την αξιοποιείς, έτσι ώστε να γίνονται όλα με αξιοπιστία. Η χρήση του γνωστικού κεφαλαίου και η αξιοποίηση του ψηφιακού περιβάλλοντος σημαίνει δυνατότητα προσαρμογής των οργανισμών ΜΜΕ στις διαφορετικές ανάγκες».
Ο τέως πρόεδρος του ΠΣΑΤ Σωτήρης Τριανταφύλλου, παρουσίασε το πρώτο ρομπότ άβαταρ παρουσιαστή ειδήσεων. Τόνισε ότι ο δημοσιογράφος δεν αντικαθίσταται από ρομπότ, ουτε πρόκειται ποτέ να αντικατασταθεί. Μόνο ορισμένες λειτουργίες του διευκολύνονται. Με τα Νέα Μέσα καταργούνται οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των ΜΜΕ, γιατί στην ιστοσελίδα μπορείς να έχεις τα πάντα, ήχο, εικόνα, βίντεο, κείμενο. Η αλληλεπίδραση των Νέων Μέσων με τα σόσιαλ είναι επίσης σημαντική εξέλιξη. Καινοτόμα βήματα έχουν γίνει από μεγάλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που επενδύουν τα τελευταία χρόνια σε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις. Συγκεκριμένα, το 2016 θεωρείται κομβική χρονιά, στη διάρκεια της οποίας το twitter, το facebook και το snapchat μπαίνουν σε μεγάλες αθλητικές μεταδόσεις, οπως το nba, nfl, baseball και soccer. Αλλάζει το τηλεοπτικό περιεχόμενο και μεταπηδάμε απο την καλωδιακή στην ιντερνετική τηλεόραση.
Η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που τα social media και το διαδίκτυο ξεπέρασαν την τηλεόραση στην παρακολούθηση ειδήσεων.
Ο διευθυντής του sport24.gr δημοσιογράφος Παντελής Βλαχόπουλος υπογράμμισε ότι αν θέλαμε να βάλουμε έναν τίτλο σε όλα όσα ειπώθηκαν, όσα έχουν γίνει και όσα θα γίνουν στην αθλητική δημοσιογραφία, αυτός θα ήταν ότι το ίντερνετ είναι η τηλεόραση και το ραδιόφωνο του μέλλοντος. Το βασικότερο στοιχείο που πρέπει να επισημάνουμε είναι η αξιοπιστία που πρέπει να προσδιορίζει έναν δημοσιογράφο.
«Όσα χρόνια κι αν περάσουν, όποιες συνθήκες και αν επικρατούν, η αξιοπιστία πρέπει να παραμείνει η αρχή του επαγγέλματός μας» τόνισε.
Και συνέχισε: «Τα σημερινά παιδιά αποτελούν εν δυνάμει δημοσιογράφους. Μπορούν ανά πάσα στιγμή να «ανεβάσουν» ένα γεγονός και να διαδώσουν άμεσα την πληροφορία. Με αυτό τον τρόπο διαμορφώνονται και τα fake news και εκεί βρίσκεται η δύναμη του δημοσιογράφου να διασταυρώσει την είδηση. Στη διάρκεια του lock down τα ελληνικά ΜΜΕ για περίπου 3 μήνες αναπτύχθηκαν με ρυθμό που δεν τον περίμενε κανείς».
«Σκεφτόμουν», τόνισε «τι θα κάνουμε την επόμενη μέρα, αφού δεν υπάρχει αθλητικό γεγονός. Κι όμως, το αποτέλεσμα ήταν συγκλονιστικό, γιατί οι δημοσιογράφοι προσπάθησαν να βγουν ένα βήμα μπροστά και να ενημερώσουν το κοινό που αναζητούσε αθλητικές ειδήσεις. Αθλητές και προπονητές ήρθαν κοντά μέσω διαδικτυακών πλατφορμών και οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τη νέα τάξη πραγμάτων και να την ακολουθήσουμε μέσω των νέων τεχνολογιών». Αναφερόμενος στα fake news, τόνισε «Πρόκειται για ειδήσεις που αποβάλλονται από τους ίδιους τους χρήστες, που βλέπουν τι γίνεται, είναι έξυπνοι, διαβάζουν την είδηση και πίσω από τις γραμμές και έτσι είναι δύσκολο να ξεγελαστούν».
Ο Βάιος Τσούτσικας, δημοσιογράφος, διευθυντής του Σπορ FM, επισήμανε ότι τα fake news δεν είναι απότοκο των social media, απλώς εντείνονται μέσω αυτών. Αναφερόμενος στην εξέλιξη των νέων τεχνολογιών, τόνισε ότι στο παρελθόν ο αναγνώστης, ακροατής, τηλεθεατής έπρεπε να ψάξει την είδηση. Τώρα απλώς αναζητά τον δημοσιογράφο που θα «κουμπώσει» καλύτερα στη λογική του. Εδώ ελλοχεύουν κίνδυνοι. Υπάρχει ένα σαράκι στη δημιοσιογραφική δουλειά που το παρατηρούμε καθημερινά στο χώρο μας και έχει να κάνει με τη μετάλλαξη του δημοσιογράφου σε κάτι εμπορικό και λιγότερο δημοσιογραφικό. Και αυτό γιατί υπάρχει ζήτηση οπαδικών σχολίων από αναγνώστες», ανέφερε.
«Για να γίνεις αρεστός στον κόσμο», επισήμανε ο κ. Τσούτσικας, «ξεχνάς τις βασικές αρχές του επαγγέλματος και γίνεσαι προϊόν. Ένας νέος συνάδελφος που βλέπει τον μεγαλύτερο να χρησιμοποιεί πλάγιες μεθόδους που αποδίδουν και σε αναγνωρισιμότητα, αλλά και σε απολαβές, φέρεται κι εκείνος οπαδικά γιατί αυτό τον κάνει σημαντικότερο στο χώρο. Ο δεύτερος κίνδυνος βρίσκεται στην ταχύτητα με την οποία διαχέεται η είδηση. Η πρωτογενής πληροφορία πρέπει να διανεμηθεί γρήγορα. Εκεί λοιπόν, θα πρέπει να μην θίξει την ποιότητα για χάρη της ταχυτητας. Η λέξη δημοσιογραφία» τόνισε, «έχει μέσα της το συνθετικό –γράφω- και αν δεν γράφεις σωστά ελληνικά δεν είσαι δημοσιογράφος». Ο τελευταίος και εξίσου σημαντικός κίνδυνος είναι να μη χάσει ο δημοσιογράφος το προσωπικό του στυλ γιατι πολύ απλά δεν θα το έχει ανάγκη πλέον ο κόσμος. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, με κρίση και άποψη, το απωθούν, ωστόσο η νέα γενιά καταναλωτών θα γαλουχηθούν διαφορετικά. «Για το λόγο αυτό, θα πρέπει όλοι να σταματήσουμε την προκαθορισμένη πορεία της μετάλαξης του ανθρώπου σε καθοδηγούμενο ρομπότ» επισήμανε.
Ο Γιώργος Πετρίδης, αρχισυντάκτης στο metrosport.gr, της Θεσσαλονίκης τόνισε ότι καθημερινά αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα της οπαδικής δημοσιογραφίας και των fake news και σε αυτά καθημερινά μαθαίνουμε να προσαρμοζόμαστε και να τα αντιμετωπίζουμε ανάλογα. «Θέλω να πιστεύω», υπογράμμισε «ότι στο κοινό θα επικρατήσει το πρωτογενές ρεπορτάζ, τα σωστά ελληνικά, η ελεύθερη δημοσιογραφία». Ο χώρος έχει δώσει μερίδιο και σε παραγωγούς που δεν έχουν σχέση με την αθλητική δημοσιογραφία, ωστόσο αυτός που θα ξεχωρίσει είναι εκείνος που θα βρει την είδηση και θα την παρουσιάσει με τον καλύτερο τρόπο. «Τα Μ.Μ.Ε. της Θεσσαλονίκης προσπαθούν να ενταχθούν στη νέα τάξη πραγμάτων και έχουν καλή πρόθεση και θέληση, γεγονός που αποδεικνύεται και από την αύξηση των αριθμών και των επενδύσεων» τόνισε.